Lahden Ilmailukerho

PIK-27

Koneen suunnittelija Aki Suokas lensi 20 minuuttisen ensilennon 21.12.2006 alkaen 12.45. Kone käyttäytyi laskelmien mukaan ja koelentäjän lausunto kertoi koneen olevan miellyttävä lentää. Tehoakin turboahdetussa koneessa on; lähtökiito ilman hinattavaa purjekonetta oli varsin lyhyt.

PIK-27 on ollut kerhon projektina jo liki kymmenen vuoden ajan, 1:3 malli lensi jo vuonna 1997. Sen jälkeen konetta on rakennettu vähän kerrallaan. Koneen runko on teräsputkiristikkorakenteinen ja siipi ja peräsimet lasi- ja hiilikuitua. Moottorina on moderni Rotaxin 85 kW:n nelitahtinen vastaiskumoottori. Polttoaineeksi kelpaa tavallisesta lentokonemoottorista poiketen autobensiini.

PIK-27 @ Wikipedia

Tekniset tiedot:
Kärkiväli: 9,1 m
Pituus: 5,9 m
Siipipinta-ala: 9,0 m2
Moottori: 4 sylinterinen nelitahtinen Rotax 914

Tyhjäpaino: 420 kg
Suurin hinattava: > 750 kg

Suorituskyky hinattaessa 550 kg purjekonetta:
Lähtökiito:  262 m
Nousunopeus:   115 km/h 3,6 m/s

Joulukuun 28. päivänä 2006 Kauppalehti huomioi PIK-27:n valmistumisen jutulla:

Hinauskoneen prototyyppi ensilennolla

Suomalaisinnovaatio tähtää maailmanmarkkinoille

 

ILMAILU. Asikkalan Vesivehmaan lentokentällä koettiin viikko sitten kello 12.45 jännittäviä hetki, sillä kiitoradan vastatuulipäähän rullanneen pienenpuoleisen lentokoneen lentäjä ohjaaja alkoi lisätä moottorin kierroksia, kone lähti liikkeelle ja oli hetkessä ilmojen teillä.

Kaksikymmentä minuuttia myöhemmin 13.05, tämä PIK-27-lentokoneen prototyyppi laskeutui suunnittelijansa Aki Suokkaan ohjaamana turvallisesti takaisin kentälle. Yksi merkittävä suomalainen hanke oli ottanut kunnon harppauksen eteenpäin.

Lahden Ilmailukerhon ja Windcraft Oy:n yhteistyönä kehittämä ja rakentama, vartavasten purjekoneiden hinaukseen tarkoitettu PIK-27 oli nyt onnistuneesti ylittänyt ensilentokynnyksen, ja koelentoja saatetaan ryhtyä jatkamaan. Tavoitteena ovat lentokelpoisuustodistus ja maailmanmarkkinat, onhan kone tällä hetkellä ainut yksinomaan hinauskäyttöön ja kerhorakentamiseen suunniteltu tyyppi.

Suokkaan mukaan uusien hinauskoneiden kysyntä maailmassa on vuotuisella tasolla muutaman kymmenen koneen luokkaa. Koska näin pienet markkinat eivät kiinnosta suuria valmistajia, joudutaan purjekoneiden hinaukseen käyttämään muuhun tarkoitukseen suunniteltuja, raskaita ja ylitehoisia tyyppejä, joiden hinta sekä huolto- ja polttoainekustannukset ovat harrasteilmailijoille raskaita kantaa. Lisäksi esimerkiksi ohjaajan näkökenttä on näissä koneissa hinaustyöskentelyn kannalta usein turhan pieni, hinattava kun on kuolleessa kulmassa hinaajan selän takana.

PIK-27-lentokoneen suunnittelun lähtökohtana on vain ja ainoastaan ollut tarkoituksenmukainen hinauskäyttö.

Eilen saapuneen tiedon mukaan ensimmäinen tilaus on jo tullut.

Asko Karttunen